söndag 22 april 2012

Schackrutekaka med apelsin

Min bror och svägerska kom hem från Florida för någon veckan sedan. De hade handlat en present till mig. Tårtbottenformar som man kan göra så att tårtan blir schackrutig när man skär i den. Hur kul som helst!

Det följde med ett amerikanskt recept i förpakningen som jag la till rivet apelsinskal och färskpressad apelsinsaft. Runt om kakan så gjorde jag en froting på Philadelphiaost, smör, florsocker och rivet skal av apelsin.


Vi var lite het på gröten när vi skulle äta kakan. De blev bättre när den hade stått i kylskåpet några timmar. Schackrutemönstret blev bättre när den fått kallna ordentligt. 

Istället för att göra kakan schackrutig kan du göra tre bottnar två stycken som är i choklad och en utan choklad så får du en randig tårta istället. Eller gör som en vanlig tigerkaka. När du gör en tigerkaka "Kratta" runt smeten med en gaffel då blir kakan tigerrandig. 

Om du gör flera lager så blir det bättre om du använder dig av ett tunt lager fyllning i mellan så att den blir saftigare och finare när du skär i den. I all hast så glömde jag att göra det. Jag har gjort det förr och det blev mycket snyggare resultat å godare. Du kan nalla lite av frotingen och färga den med lite kakao eller smält choklad. Eller göra en chokladganache. Hacka 100 g mörkchoklad fint. Koka nästan upp 2 dl vispgrädde och häll över chokladen. Rör om till en slät smet. Bred över varje lager. 



Schackrutekaka apelsin

4 cups vetemjöl (9,6 dl)
2 1/2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 cup rumstempurerat smör (230g)
2 cups strösocker (4,8 dl)
2 dl mjölk 
1 2/3 dl saft från färska apelsiner
4 ägg
2 msk vaniljsocker
115 g mörkchoklad
1-2 rivet skal av apelsin

Sätt ugnen på 175 grader. Smält chokladen i vattenbad. Ställ åt sidan för att svalna. Blanda de torra ingredienserna. Ta en stor skål och vispa smör och socker. Blanda i ett ägg i taget och vispa. Tillsätt de torra ingredienserna varvat med mjölken och apelsinsaften. 
Dela upp smeten i två skålar. Blanda i chokladen i ena smeten. Och det rivna skalet av apelsin i den andra. 
Fördela smeten som du vill. Se tips ovan. Grädda i ca 25-30 min om du gör flera lager och ca 45 min om du gör en hel kaka.


Cream cheese frosting

60 g mjuk smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad apelsinsaft
rivet skal av 1 aplesin
200 g philadelphia ost

Vispa kraftigt ihop smör, florsocker, vaniljsocker, saft och apelsinskal. Blanda sedan i ph-osten.
Bred över kakan. Ställ in i kylen någon timme innan du serverar.


Lycka till!


Ha en bra dag!
Anna


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar