tisdag 1 maj 2012

Cheesecake med vitchoklad och hallon

Den här cheescaken fick jag hos min svärmor under påsk. Riktigt god. Så i går på sista april tog vi och grillade lax med citronsås. Så jag tänkte att det skulle passa bra med en cheesecake som efterrätt. Lax blir man inte så proppmätt på som med kött. Så då är det helt okej med en lite kraftigare efterrätt. Mätt blev vi kan jag lova! Tur att vi fick oss en liten promenad till majbrasan.



Cheesecake med vit choklad och hallon


50 g smält smör
200 g digestive kex

Mixa och blanda. Tryck sedan ut i en form med avtagbar kant. Ställ i kylen under tiden du gör fyllningen.


6 msk hasselnötslikör eller någon annan likör (jag använde Cointreau)
1 dl tinade hallon

Blanda ihop och låt stå.


400 g philadelphiaost
1/2 dl strösocker
1-2 tsk rivet citronskal

Vispa ihop i en bunke.


200 g smält vit choklad
1 st gelantinblad

Lägg gelantinbladet i blöt under tiden du smälter chokladen i vattenbad. Blanda ihop. 
(Jag använde mig av två gelantinblad och då blev chokladen som en gummiboll. Men det gick att vispa ut den i ph-ostblandningen.)

1 dl vispgrädde

Lättvispa grädden. 

Blanda ihop ph-ostsmeten med chokladen. Vänd sedan ner grädden varvat med hallonlikören. 
Ställ i kylskåpet i 2 timmar. Riv sedan skal av en lime och lägg på toppen tillsammans med valfri mängd hallon. 

Cheesecaken går med fördel att göra dagen innan. Men lägg på limeskalet och hallonen precis innan servering.

Lycka till!


Ha en bra vårdag! 
Anna 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar