onsdag 9 maj 2012

Hummingbird cake

Jag fyllde år förra veckan men hade ett litet kalas för familjen i söndags. Eftersom det var mitt kalas fick jag göra den tårta jag helst av allt ville prova. En Hummingbird cake!
Jag hittade receptet på en annan bakblogg. Det är en tjej som heter Linda Lomelinos som har bloggen hon är en otroligt duktig fotograf och gör sanslöst fina bakverk.

Jag gjorde en liten förändring i receptet. I Lindas recept var det bara banan som fyllning. Jag blandade i lite av cream cheese frostingen med bananen. Det blev super gott.
Hela familjen tyckte tårtan var toppen god. Min man som inte är så förtjust i tårtor gillande den starkt. :) Kakan påminner lite om en morotskaka. Det är krossad ananas, banan, kanel och rostade pekannötter i botten så den är väldigt smakrik och saftig.

Det är en tårta att jag kan rekommendera att ni provar på!! 
'


Hummingbird cake

Räcker till fem lager om du använder 15 cm form eller fyra lager till 20 cm form.

1 cup (110gram) pekannötter, rostade
3 cups (390gram) mjöl
2 cups (400gram) strösocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
3 stora ägg lätt uppvispade
3/4 cup (180ml) rapsolja
1 1/2 tsk vaniljextrakt
227 gram krossad burk ananas (häll inte ut vätskan)
2 cups mosade bananer ca 3-4 st 

Sätt ungen på 175 grader. Smöra och mjöla formen. 
Rosta pekannötterna i en ugnsfast form i ca 8 minuter eller tills de är gyllenbruna. Låt svalna och hacka.

Blanda mjöl, socker, bikarbonat och kanel i en stor skål.
Vispa ägg, olja, vanilj, ananas, mosade bananer och pekannötter i en annan stor skål. Tillsätt de blöta ingredienserana till de torra och blanda samman allt. Dela smeten mellan formarna eller grädda i omgångar. Grädda ca 25-30 minuter i mitten av ungen. Låt svalna i formen i ca 10 minuter innan du stjälper upp kakan. Låt kakan svalna helt innan du fyller den.


Cream cheese frosting

80 gram mjukt smör
300 gram cream cheese
500 gram florsocker
1 tsk vaniljextrakt

Vispa cream cheese och smör mjukt i en skål. Tillsätt florsocker och vanilj och vispa tills frostingen är jämn. 


Blanda 1 banan med ca 2 msk frosting och lägg i mellan lagrarna. 

Lycka till!

Ha en bra vårdag!
Anna

3 kommentarer :

  1. Hej! Jag har lagt till din fina blogg bland mina länkar nu. Har du Facebook så spana gärna in gruppen Bak- & Matbloggar (http://www.facebook.com/groups/289001334523696/)
    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  2. ÅH denna tårta skulle jag verkligen vilja testa! Måste ta mig för framöver! :)

    Sedan vad roligt att se någon mer från sundsvall! :D

    /Simone

    SvaraRadera
  3. Hej Simone! Ja det var kul att se fler från Sundsvall! :) Tårtan är jätte god!
    Anna

    SvaraRadera