söndag 20 maj 2012

Glutenfri chokladtårta med ganache

Jag fick åter igen äran att göra en glutenfri tårta till vår grannflicka Linn. Det blev en chokladtårta igen efter som Linn tycker bäst om choklad.


Jag gjorde två chokladbottnar. I mellan hade jag chokladfrosting. Recept på glutenfri chokladbotten och chokladfrosting finns under receptflicken. Den här gången gjorde jag en chokladganach att klä in botten med innan jag la på täcket av sockerpasta. Förra gången så använde jag mig av chokladfrosting men det var ganska svårt eftersom en glutenfri botten är mer smulig än en botten gjord på vetemjöl. 

Ganachen är enkel att göra. Istället för att låta ganachen stå i kylskåpet över natten så ställde jag bunken i iskallt vatten (jag la i massa isbitar i vattnet) och rörde tills jag fick den konsistens jag önskade. Sen var det bara att smeta runt ganachen på tårtbotten. Jag använde mig av sockerpasta smaksatt med choklad att täcka tårtan med. 



Mörk chokladganache 


200 g 70 % mörk choklad
2 dl vispgrädde 40 %


Hacka chokladen fint. Hetta upp vispgrädden så att den nästan kokar. 
Ta hälften av grädden och häll den över chokladen och rör till en ganska slät smet. Häll över resten av grädden och rör till det har blivit en glansig smält smet. Får du inte chokladen att smälta, sätt smeten över ett hett vattenbad och rör tills allt är smält. Ställ i kylen över natten.


Lycka till!

Ha en bra vårdag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar