söndag 15 april 2012

After Eight brownies

Det här receptet kom jag över från en utländsk hemsida för ett år sen. Jag har gjort den här kakan flera gånger. Både som Browniesbitar och som en hel kaka. 
Det är nästan som att äta godis. Otroligt god. Gott med en liten bit till kaffet efter maten.
Min minsta tjej fick tag på en bit After Eight brownies när mina större tjejer fikade. Det gick inte att ta av henne kakan. En stor favorit. :)

Den är god som den är. Men den är också god med kallvispad grädde eller choklad frosting.

After Eight brownies 

230 g smör
230 g mörk choklad
130 g vetemjöl
500 g strösocker
2 tsk vaniljpulver
4 ägg
1 litet paket After Eigth

Smält smöret med den mörka chokladen i en kastrull på låg värme. Rör tills allt är smält. 
Ta bort kastullen från värmen och tillsätt sockret och vaniljsockret. Rör om ordentligt.
Tillsätt ett ägg i taget. Vispa ca 30 sekunder mellan varje ägg. Piska inte äggen!!
Blanda försiktigt i vetemjölet. 
Häll hälften av smeten i en form med täckt bakplåtspapper. Täck smeten med After Eight plattor. Häll sedan över den resterande smeten. Så alla After Eight plattor blir täckta. 

Grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 25 min.

Den ska vara klibbig.
Ställ in brovniesen i frysen i minst 20 min för bästa resultat. Dela upp den i valfritt stora bitar. 


Mörk choklad frosting

5 g kakao
1 1/4 dl kokande vatten
340 g osaltat smör
60 g florsocker
1 nypa salt
450 g smält choklad som har svalnat

Blanda vatten och kakaon väl.
Vispa smör, salt och socker fluffigt. Sänk hastigheten och tillsätt den avsvalnade chokladen. Tillsätt vatten/kakaon och blanda tills du fått en fin glasyr. Du kan ha frostingen i kylskåpet i ca 5 dagar eller i frysen i ca 1 månad. Men den ska vara rumstempurerad när du använder den. 

Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar