söndag 25 mars 2012

Cherryblossom cake

I går kväll var jag och Mats på 30-årsfest hos en tjejkompis. Jag hade lite problem med vad jag skulle ge henne för present och eftersom jag har tårtor på hjärnan så tänkte jag att jag kunde ge henne en lite egen tårta att smaska på dagen efter festen. Jag åkte och köpte ett sött litet tårtfat, en tårtspade, sidenband och celofanplast. 
Så tog jag och gjorde en Cherryblossom cake, med massor av små rosa blommor.   
Tårtbotten var en tung chokladbotten med ganachefyllning gjord på vit cholkad. Och så hade jag chokladsmörkräm smaksatt med kaffe rumt om. Tänkte att det skulle passa bra så där dagen efter. :) Se recept nedan.

Jag gav också en flaska rött vin av ett vin som jag och Mats har fått som favorit, Baron de Ley.


Chokladtårtbotten (tung kaka)

150 g smält smör
1 1/2 dl hett vatten
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao

Vispa ägget fluffigt. Smält smöret och blanda sedan i det heta vattnet. Blanda det torra ingredienserna. Blanda ihop ägget och smör/vattnet. Vänd sedan i de torra ingredienserna i äggblandningen. Häll smeten i en bröad from (ca 20-24 cm i diameter).
Grädda i 175 grader i ca 20-40 min beroende på ugn. Står det i recept att det ska gräddas i 40 min så gräddar min ugn på 20 min, jag brukar alltid ta mindre tid än vad det står.

Vit choklad Ganache

200 g vit choklad
2 dl vispgrädde 40 %

Hacka chokladen fint och lägg den i en skål. Värm grädden men låt den inte börja koka. Häll grädden över  chokladen och rör tills den är smält. Kyl smeten i vattenbad och låt den sedan stå i kylen över natten. Vispa smeten sedan till en fluffig konsistens. Den måste vara helt kall när du vispar annars kan den gryna sig.

Chokladsmörkräm
100 g rumstempurerat smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1-3 msk espresso snabbkaffe.
Rör smöret mjukt. Tillsätt sedan florsockert och vaniljsocker. Rör till en jämn smet. Tillsätt sedan kakao och kaffet.

Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar