söndag 11 mars 2012

Valnötsbröd i korg

Jag var hos min svärmor och kollade lite i mat tidningar och hittade det här receptet. Valnötsbröd som bakas i brödkorg. 
Valnötter är väldigt gott i bröd så jag var tvungen att prova. Gott blev det. Ett bröd som påminner lite om surdegsbröd. Efter två dagar var brödet fortfarande gott. Speciellt med smör, en god ost och lite fikonmarmelad. Och en kopp kaffe så klart. 


Om du inte har någon brödkorg (jäskorg) hemma så kan du ta en bunke. Lägg en kökshanduk i bunken och mjöla väl för att inte degen ska fastna i handduken. 


Valnötsbröd i korg (2 bröd)

ca 15 min + 90 min för jäsning + 30 min i ugn


5 dl vatten (37 grader)
50 g jäst
1 msk honung
1 msk kallpressad rapsolja
2 tsk salt
3 dl dinklelflingor (finns i hyllan för hälsokost mat på vanliga matvaroaffären)
2 dl fullkornsdinkel
ca 7 dl vetemjöl special
+ 1-2 dl till utbakning
100 g valnötskärnor


Blanda jäst och vatten. Tillsätt honung, olja och salt.  Blanda sedan ner dinkel. Arbeta sedan ner vetemjölet lite i taget. 
Rosta valnötskärnorna i en stekpanna och hacka dem sendan grovt. Blanda sedan ner det i degen. Låt jäsa i 30 min. Ta sedan upp degen och knåda den i ca 5 min. Forma till två jämnstora bröd. Lägg den i väl mjölade brödkorgar (jäskorgar) eller i en rund bunke/skål. Låt jäsa i yttiligare 30 minuter. 
Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp bröden på en stekhet bakplåt. Och ställ in i ugnen. Släng i några isbitar i botten på ugnen och stäng snabbt luckan. Grädda i ca 20-30 min. Låt svalna på galler.


Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar