fredag 2 mars 2012

Hjärtformade kladdkaksmuffins

Tänkte att jag skulle visa hur man kan göra om man vill ha hjärtformade cupcakes eller muffins. Det här tipset fick jag av en släkting från Californien. Otroligt smart. :)
Det du behöver är en muffinsplåt, pappersformar och spelkulor. Tova tycket att det var jätte kul så hon lånade gärna ut kulor till mig.
Du kan göra vilken smak du vill men jag tog och gjorde kladdkakemuffins. (se recept nedan) Så här såg det ut innan jag gräddade.
Och så här blev det när de var färdiggräddade.
Eftersom tipset kommer från USA så måste jag naturligtvis använda mig av pappersformar med amerikanska flaggan. :) På toppen hade jag vispgrädde och hallon.
Och så gjorde jag några extra mini muffins med röda pappersformar. 

Kladdkaksmuffins

2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1/2 dl matolja
1 dl ljussirap
2 dl vetemjöl 
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad 70%

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret. Hacka chokladen ganska fint. Blanda sedan chokladen med smöret och rör tills chokladen är smält. Blanda i sirapen och oljan i smörblandningen. Blanda sedan alla ingredienser i äggblandningen och vänd försiktigt. Fyll muffinsformarna med ca 2/3 av smeten. 
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 10 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. 
Servera med grädde och hallon.

Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna






1 kommentar :