söndag 4 december 2011

Tupptårta

Min man frågade mig om jag inte kunde göra en tupptårta. De skulle ha fest på jobbet och ville ha en tårta som såg ut som en tupp. Det första jag tänkte på var att jag skulle göra en vanlig tårta men en tupp på. Men efter att tänkt ett tag så är det rätt trist. Sen kom jag på att jag kunde använda mig av min Barbietårtbottenform. Formen är lite om en kupol för att kunna användas som en kjol åt en halv Barbie.



Jag gjorde an vanlig tårtbotten med smak av vanilj. Som fyllning gjorde jag hemmagjord Lemon Curd. (otroligt mycket godare att göra egen än att köpa, se receptet nedan) Och mixade jordgubbar med florsocker. Samt grädde både i tårtan och runtom. Sedan klädde jag botten med ett lager sockerpasta. Efter det så tog jag och gjorde fem olika högar av sockerpasta och färgade dessa i liknade färger. För att sedan täcka tårtan igen med sockerpasta för att få en fjäderliknade effekt. 




Lemon Curd

3 citroner
1 1/2 dl strösocker
50 g smör
1 msk maizena
2 ekologiska ägg
2 ekologiska äggulor

Jag tvättar alltid citronerna med en liten droppe diskmedel för att få bort all besprutning. 
Blanda citronsaft av två citronerna med rivet skal från alla tre citronerna tillsammans med smör och socker. Koka upp och sila av vätskan. Blanda maizenan med saften från den tredje citronen och rör ner det i den silande vätskan. Vispa ihop äggen och rör ner den i vätskan och sjud tills krämen tjocknar.
Häll upp i en skål och låt svalna. 

Lycka till!

God Jul 
Anna




1 kommentar :

  1. Anna! Jag blir så sjuk imponerad varje gång! Jädrans vad du är duktig att baka.

    SvaraRadera