söndag 18 december 2011

Linns glutenfria chokladtårta

Förra veckan frågade min granne Maria mig om jag inte hade lust att göra en tårta till deras dotter Linn. Linn hade frågat Maria om jag kanske kunde göra en tårta åt henne. Och det är klart att jag ville göra en tårta till söta Linn.
Linn gillar choklad så då var valet enkelt. Och så skulle den vara glutenfri. Jag surfade runt lite på nätet och fick lite kokböker av Maria. Så tillslut så hittade jag vad jag ville göra och vad jag trodde Linn skulle gilla.


Glutenfri chokladtårtbotten. Jag gjorde två bottnar eftersom glutenfritt mjöl har tendensen att smula sönder. Mellan lagren så gjorde jag en kola av kondenserad mjölk. Jag tog bort etiketen på bruken till den kondenserade mjölken och la jag den i en kastrull med vatten och kokade den i 2 1/2 timme. När man gör så med kondenserad mjölk så blir den som en kolakräm. På toppen av tårtan gjorde jag chokladfrosting. Runt om tårtan så la jag chokladsockerpasta.

Glutenfri Chokladtårtbotten
6 dl socker
5 dl glutenfri mjölmix
6 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
200 g smält smör
4 ägg
3 dl kokande vatten


Blanda alla torra ingridenenser. Blanda sedan i ägg, smör och vatten. Fördela smeten i två lika stora tårtbottnar och grädda i nedre delen av ungen i 175 grader i ca 35-45 min.


Chokladfrosting
300 g florsocker
100 g mjukt smör
40 g kakao
40 ml rödmjölk


Vispa ihop smör, kakao och florsocker. Tillsätt mjölken droppvis. När allt är blandat vispa i ca 5 minuter på hög hastighet.

God Jul
Anna

4 kommentarer :

  1. Hej Anna! Åsa tipsade om din sida. Vilka otroligt fina tårtor och bakverk! Jag blir superinspirerad!

    Hälsingar Åsas kompis Sofia från Stockholm

    SvaraRadera
  2. Tack Sofia. Kul att du gillar mina tårtor. :)

    SvaraRadera
  3. Du har skrivit att du gjorde en kolasås men skriver inte hur? Elr va du hade i den?

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag gjorde kolan av kondenserad mjölk som finns att köpa som konservburk på matvaruaffären. Jag kokade konservburken i vatten utan att öppna den i 2 1/2 timme. Då blir den kondenserade mjölken till kola. Väldigt enkelt och gott. :) Ha en bra påsk! Anna

    SvaraRadera