onsdag 14 december 2011

Kladdkaka på vitchoklad med saffran

Tänkte bara tipsa om kladdkakan som görs på vit choklad som jag tidigare i höst la ut under "Tjejfest". Använd samma recept, men ta i en påse saffran. Supergott! Servera den med lätt vispad grädde och blåbär.
Saffran och blåbär går väldigt bra ihop.

Min bror Jonas och svägerska Camilla hade Luciafest igår. Camilla frågade mig om jag hade något bra recept. När jag gjorde kladdkakan med vit choklad första gången så tänkte jag att den skulle nog bli god om man tog lite saffran i. Så jag sa till Camilla att prova. Och det blev riktigt lyckat!

Kladdkakan är lätt att göra och den kan med fördel göras dagen innan. Bjuder ni på den blir ingen besviken. Vi var 14 personer igår och alla gillade den. :)

Bild på den kladdkakan utan saffran.
Hann inte ta någon bild på den med saffran, den gick åt på en gång. :)


Vitchokladkladdkaka med saffran

2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 påse saffran
100g vit choklad
2,5 dl vetemjöl

Vispa ägg, socker och vaniljsocker fluffigt. Smält smöret tillsammans med saffranet och bryt sen ner chokladen i små bitar och rör tills allt är smält. Blanda sedan ner smör/chokladen och mjölet i det uppvispade ägget. Smöra en form med löstagbar kant. Grädda kakan i 200 grader i ca 15 min. Kakan ska vara kladdig i mitten.
Pudra kakan med florsocker. Servera kakan med vispgrädde och hallon.


God jul
Anna

1 kommentar :

  1. Den här kakan bjöd jag på när det var min tur att bjuda på fredagsfika på jobbet. -Bästa fredagsfikat någonsin, var betyget !
    Den är dessutom ganska enkel att göra. Man får se upp med gräddningen bara så att den inte blir genomgräddad. Den ska vara kladdig i mitten .

    SvaraRadera