måndag 31 oktober 2011

Prinsesstårta på mitt sätt!

Prinsesstårta finns på varje bageri och det betyder ju att den är otroligt populär. Jag gillar prinsessrtårtor som inte har för söt sylt i sig. När jag jobbade på ett bageri i Stockholm så köpte bagarna in (i mina ögon) billig hallonsylt. Som till mesta del innehöll äpplen och socker. När jag gör prinsesstårta så mixar jag frysta eller färska hallon i mixern och tillsätter lite fruktsocker. Det blir fräschare och godare. Tårtan i sig är söt nog. Jag gillar också att ta jordgubbar istället för hallon.

Kokboksförfattaren och hushållsläraren Jenny Åkerström skapade Prinsesstårtan på 1930-talet. I hennes kokbok hette tårtan från början "Grön tårta". Hon hade prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrid som elever i sin hushållsskola på Östermalm i Stockholm. Prinsessorna var speciellt förtjusta i tårtan så därför ändrades namnet till Prinsesstårta.

 Från första början innehöll inte Prinsesstårtan någon sylt. Den som hade sylt i sig kallades för Operatårta. Innehållet i dagens Prinsesstårta är vaniljkräm, vispgrädde och hallonsylt och den är nästan alltid grön med en rosa ros på.



Här får ni mitt recept.

Anslag/Tårtbotten (se i receptarkivet)

Ca 300 g Sockerpasta eller Marsipan


Vaniljkräm


4 ekologiska äggulor
1 dl strösocker
1 msk fin vaniljsocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde


Blanda allt i en kastrull och rör om. Koka upp under omrörning till en kräm. Ta av krämen från plattan. Tillsätt 100 g smör. Låt svalna.


Hallonsylt


ca 5 dl hallon
2 msk fruktsocker (går bra med vanligt socker men vanligt socker löser sig inte så bra, kan bli knastrigt om du inte vill koka sylten)

Blanda allt med en stavmixer eller vanlig mixer.

Nu till uppbyggnaden av tårtan.


Dela tårtan i tre delar. Vispa ungefär 7 dl grädde hårt. Ta ungefär 1/3 av grädden och blanda den med vaniljkrämen. Bred över vaniljkräm/grädden på första lagret. Ca 2 cm. 
Lägg på det andra tårtbottenlagret. Bred ut hallonsylten. Ta inte för mycket sylt, ca 0,5 cm. Ta sedan hälften av den resterande grädden och bred ut över hallonsylten. Se till att du har mer grädde i mitten på tårtan så du får en fin kupol. Så tar du det sista lagret botten och lägger på. Bred ut det sista av grädden på tårtan runt om. Fortsätt att få tårtan som en kupol.


Kavla ut sockerpastan eller marsipanen till ca 2 mm. Lyft den försiktigt och forma den över tårtan. Dekorera som du vill.




Lycka till!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar