måndag 17 oktober 2011

Muffins vs Cupcake

Det är mycket prat om Cupcakes. Men våra härliga Muffins då? Vart har de tagit vägen. De finns kvar, bara det att det är lite mer inne med Cupcakes just nu. :)

Det är inte så stor skillnad mellan en Cupcake och en Muffins. Cupcakes är lite festligare. De har frosting och dekorationer. Muffins är lite mer enkel. Det är kanske därför våra barn gillar Muffins bättre än Cupcakes. Enkelt är bäst! När jag hade kalas för Saga så gjorde jag Cupcakes med frosting och vanliga Muffins med glasyr. Alla barn tog en Cupcake men ingen åt upp den. De frågade om de fick ta en Muffins istället. Det brukar alltid vara så. Jag gör mig för och bakar som en tok, (mycket för att jag tycker att det är så fantastiskt kul) och barnen äter bara bullar och chokladbollar. :)

Idag frågade mina barn om vi inte kunde baka Muffins. Så då passade vi på när minsta tjejen sov middag. Det blev Kärleksmums Muffins. Jag lägger in receptet nedan.

Sen blev det kafferep med fin porslin. :)


Jag har inte stött på någon som inte gillar Kärleksmums eller chokladkaka med kokos eller Stockholmskaka som det också kan heta.

Ha det bra! Anna

Kärleksmums Muffins


3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 nypa salt
50 g finhackad mörk choklad
1 tsk espressokaffe pulver


Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och blanda i mjölken, häll sedan smör/mjölken i äggblandningen.
Blanda de torra ingredienserna i en egen bunke och häll sedan i de torra ingredienserna i äggblandningen.


Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min.


Låt muffinsen svalna.


Glasyr


75 g smör
2 msk kalt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker


Smält smöret och tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning. Bred över glasyren på muffinsen och strö över kokos.


Mums!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar