fredag 28 oktober 2011

Baka kakor!

Förr var det ett måste att ha flera sorters kakor när det var någon typ av tillställning. Det är ganska ovanligt att jag få kakor när jag är borta. Hos mormor får jag kakor fortfarande. Och jag lovar er, det blir oftast rent hus på kakfatet. Min mormor hade fler kakor på fatet förr, nu är det max tre sorter... Jag tror att hennes mamma krävde att det skulle var mycket kakor på fatet. Det var en regel att ha sju sorter.
Min mormor fyller 80 år nästa vecka så jag förstår att hon inte orkar baka en massa kakor. När hon bakar så äter morfar upp kakorna. :) Morfar är en sockergris. När mormor gör sylt brukar han smyga i lite mer socker för han tror att sylten blir sur annars. Mormor har lärt sig att han kommer efter och sockrar så hon har i mindre socker från början. Har man varit gifta i 59 år så känner man varandra. :)

Jo, kakor det är faktiskt himla gott. Min favorit är mormors Gaffelkakor med riktigt smör i. Mina tjejer frågar ibland om vi inte kan göra mormor Sivs kakor. Degen är enkel och lätt att köra i mixern. Tjejerna tycker om att rulla degen till kulor. Så det är alltid roligt att baka kakor tillsammans.




När kakorna är klara så dricker barnen mjölk och jag nybryggt kaffe. 

Det finns många goda kakor men idag får ni recept på mormor Sivs underbara Gaffelkakor.



Mormor Sivs Gaffelkakor

210 g rumstempererat smör
90 g strösocker (ca 1dl)
275 g vetemjöl (ca 4dl)
1 tsk bakpulver

Blanda ihop till en deg i mixern. Se till att inte köra degen för länge. Lägg in degen i kylen i ca 1 timme.

Rulla till bollar och lägg på en plåt. Doppa en gaffel i mjöl och tryck ut bollarna. 

Ca 200 grader i 10-15 minuter. Passa ugnen så inte kakorna blir för brända.


1 kommentar :

  1. Man blir sugen på ett gammaldags kafferep med 7 sorters kakor. Jag tycker att Du ska intervjua morfars kusin Kerstin . Hennes mamma Elida bakade kakor hemma i köket och sålde till Njurundas kafferep. Jag kommer ihåg hur gott det luktade hemma hos faster Elida !

    SvaraRadera