måndag 27 augusti 2012

Malteserstårta med smak av mint

I lördags hade vi surströmmingsfest hon min bror och svägerska. Det var första gången jag åt surströmming. Jag tänker inte äta det igen! Onödig mat. Varför äta sur fisk när det finns färsk. Precis efter att min bror öppnade surströmmingsburken tog Tyra (1,5 år) sig på blöjan och sa bajs. Lillstackaren trodde att hon hade bajsat. :)


Jag gjorde efterrätten. Det blev en choklad-tårta med chokladmint- frosting som fyllning och runt om choklad ganache och Maltesers.


Jag hade köpt två påsar med Maltesers men det räckte inte ändå att täcka tårtan med. Jag hade ingen tid över att åka på affären så då rev jag lite vit och mörk choklad ovanpå för att fylla ut. Resultatet hade nog blivit häftigare med Maltesers över hela.


Jag gjorde receptet nedan men jag använde mig av en form på 15 cm och höjden på formen var 9 cm. Smeten fyllde jag till ca 6,5 cm. Smeten som blev över gjorde jag cupcakes av. Bra att ha i frysen när det kommer fika gäster.


Devil Food Chocolate Cake

2 x 20 cm bakformar eller en 28 cm.

200 g rumstempererat smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
3 dl vatten

Vispa smör, socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt sedan ett ägg i taget. 

Sikta sedan i de torra ingredienserna. Samt vattnet. Vispa ihop
till en slät smet.  Fördela smeten lika i två smörade formar eller      
en stor.

Grädda i ugnen i 175 grader i ca 40 minuter.



Chokladfrosting
300 g florsocker
100 g mjukt smör
40 g kakao
40 ml rödmjölk
Några doppar mint extrakt

Vispa ihop smör, kakao och florsocker. Tillsätt mjölken droppvis. När allt är blandat vispa i ca 5 minuter på hög hastighet.




Mörkchoklad ganache

100 g mörk choklad minst 55%
1 dl vispgrädde 40 %

Hacka chokladen fint. Värm grädden till nästan kokpunkt. Häll på grädden över chokladen och låt stå i ca 30 sekunder. Rör sedan till en slät kräm. Låt den svalna så den blir bredbar.

Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

1 kommentar :

  1. Hej!

    Jag tänkte ge mig på att testa din maltesers-tårta. Min kille som är födelsedagsbarnet gillar dock inte mint, kan man ändå följa ditt recept men skippa mintdropparna? Hur var tårtan? Smakade den lika fantastiskt som den ser ut? Vore verkligen tacksam för svar till linneth.escobar@gmail.com

    SvaraRadera