söndag 19 augusti 2012

Pecannöt- och äppelpaj

Igår var vi på kräftfest hos grannarna. Jag skulle fixa efterrätten. Jag var sugen på pecanötter och äpplen. Jag försökte hitta något på nätet med pecanötter och äpplen men hittade bara recept på sockerkakor så då tog jag och gjorde en egen variant.

Jag gjorde en pajbotten på smör, socker, vetemjöl och vaniljsocker. På botten skivade jag tre äpplen som jag pudrade på lite kanel. Därefter kokade jag smör, farinsocker, strösocker och vispgrädde i en kastrull. Sedan grovhackade jag pecannötter och la ner dem i knäcksmeten. Knäcksmeten hällde jag på äpplena och så in i ugnen. Smaken blev otroligt god enligt oss vuxna men barnen blev inte överförtjusta... så den kanske passar bäst för vuxna. Vi hade vaniljsås till, det hade också passat bra med vispad grädde eller vaniljglass.
Tips! Ha pajen i kylen innan du serverar den. Smaken kommer mer tillrätta när kakan är kall.

Pecannöt- och äppelpaj

Botten:

200 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Blanda ihop och platta sedan ut i en form med löstagbar kant. Ställ i frysen medan ugnen blir varm.
Grädda i ca 7 min i 175 grader.

Fyllning 1: provsticka

3 äpplen
kanel

Skala och skiva eller riv äpplena. Lägg de skivade eller rivna äpplena i den gräddade botten. Pudra på med kanel.

Fyllning 2:

175 g smör
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 msk vispgrädde
1 msk vetemjöl
150 g pecannötter

Smält smöret tillsammans med farinsocker, strösocker och vispgrädde. Koka i ca 4 min. Blanda i vetemjölet och pecannötterna. Häll smeten på äpplena.

Grädda i 175 grader i ca 35 min. Känn med en provsticka så att äpplena inte är för hårda.

Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar