torsdag 21 juni 2012

Rimbobullar

Min brors favoritfikabröd är Rimbobullar. Jag förstår faktiskt det. Å gud så gott, är en stående kommentar till dessa buller. Eller också, det smakar precis som när jag var liten.
Min mormor gjorde Rimbobullar till oss. Inte så ofta som vanliga bullar, men ibland så fick vi festa på dessa supergoda favoriter.
Rimbobullar utan glasyr
Jag bakade Rimbobullar för att ha något i frysen nu under sommarn när tjejerna har sommarlov. Det hör till att få en bulle på stranden efter ett dopp. :)

Tips med bullarna är att du kan frysa in dem gräddade utan glasyr. Eller frys in dem ogräddade efter jäsningen. Då är det bara att ta fram och grädda som angivelsen i receptet. Härligt att ha rykande färska bullar att bjuda på när någon kommer på besök.
Rimbobullar med glasyr
Rimbobullar


Tid ca 2 timmar och 45 minuter


ca 25 st


25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumstempererat smör
1 msk socker
ca 6 dl vetemjöl


Fyllning: 


100 g smör
2 1/2 msk socker
2 tsk äkta vaniljsocker


Pensling:


1 äggula
1 tsk kallt vatten


Granering: 


1 dl florsocker
1 msk vatten


Smula ner jästen i en dekbunke. Tillsätt mjölken och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt smöret delat i mindre bitar, sockret och mjölet. Arbeta snabbt samman till en smidig deg.
Kavla ut den till en stor fyrkant, ca 40 x 40 cm, på en mjölad arbetsbänk. Skär den i fyrkanter, 8 x 8 cm. Rör samman ingredienserna till fyllningen. Fördela lite av den mitt på fyrkanterna. Vik upp de fyra hörnen på degbitarna över fyllningen. Lägg bröden i pappersformar och ställ dem på plåtar. 
Låt dem jäsa övertäckta ca 2 timmar i rumstemperatur. 


Pensla bröden med det uppvispade äggulan och vattnet. Grädda dem mitt i ugnen i 250 grader, 5-8 min. I varmluftsugn i 200 grader, ca 8 min.


Låt bullarna kallna utan bakduk på galler. Glasera bröden med florsockerglasyr strax innan de ska serveras. 


Lycka till!

Ha en härlig midsommar!
Anna



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar