onsdag 1 februari 2012

Tosca äppelkaka

När min man fyllde år så önskade han sig äppelkaka, som varje år. :) I år så gjorde jag Tosca-äppelkaka. En väldigt bra kombination. :) Min äldsta dotter sa att det var den godaste kakan hon ätit. Inte så konstigt eftersom den har ett tjockt lager med mjuk mandeltoscaknäck på.
Och GOOOOD blev den!!!


Det blev lite över eftersom jag bjöd på tårta också. Jag åkte till Stockholm dagen efter kalaset. När jag kom hem från storstan så sa min äldsta dotter Saga. -Pappa åt upp äppelkakan, jag såg att det var en bit kvar när jag gick och la mig och när jag vaknade efter så var den borta. Hon var inte arg bara ett konstaterande att han tog biten som var kvar.  :)

Tosca äppelkaka


150 g smör
2 ägg
1 1/4 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl vispgrädde


3 äpplen
1/2 dl strösocker
2 tsk kanel


Sätt på ugnen till 175 grader. Smöra och bröa en rund form (22 cm i diameter) gärna med avtagbar kant. Smält smöret  och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver, smör och grädden. Skala och skär äpplena i klyftor, vänd den i kanel och socker. Häll upp smeten i formen och fördela äppelklyftorna på toppen. Grädda i ca 30 min, kakan ska inte vara genom gräddad. Gör toscasmeten under tiden. 


Toscasmet


1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vispgrädde
100 g smör
200 g hyvlad sötmandel


Rör ihop socker, sirap, grädde och smör i en kastrull. Låt koka i ca 15 min och tillsätt sedan mandeln. Häll toscasmeten över kakan och grädda ytterligare ca 15 min, tills toscan har fått fin färg. 


Servera med lättvispad grädde.


Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar