måndag 13 februari 2012

Underbara semla!

Semlor är en favorit. Det är något som jag längtar efter under hela året. Mandelmassan ska vara mjuk och ha lite smak av bittermandel, då är den som bäst. Det är tur att det inte finns semlor året runt, jag har svårt att låta bli. :)
När jag jobbade på ett bageri i Stockholm så provsmakade jag och bagarna mandelmassan så att den skulle bli perfekt. De hade samma uppfattning som jag att en aning bittermandel och att den skulle vara mjuk.
Jag gör jag alltid mandelmassan själv. Det är inte så svårt som man tror. Har du en mixer så är det bara att köra. Det tar ca 5 min i mixern.


Det är många bagerier som har socker i vispgrädden men det har inte jag. Jag tycker att semlan är söt nog. När vi har besök så brukar jag fixa till så att man får göra sin egen semla. Alla har olika uppfattningar på hur deras semla ska vara. Då är det roligt att få fixa till sin perfekta semla. Jag ställer fram en spritspåse med vispgrädde, en skål med mandelmassa, sax till att klippa lock med och florsocker att pudra på och bullarna så klart. Är det barn med som inte tycker om semlor så tar jag bara bullen och penslar den med smör och doppar sen den i strösocker. En klar favorit!

Vetedegen


1 msk stöt kardemummakänor
3 dl röd mjölk
50 g jäst för söta degar
1 1/2 dl strösocker
1 nypa salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11 dl vetemjöl (kan behövas mindre eller mer beror på hur degen känns)


Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt socker, kardemumma och salt. Blanda så att jästen smälter. Tillsätt fingerljummen mjölk (37 grader) Tillsätt sedan smöret och ägget. Blanda ihop och tillsätt mjölet lite i taget. Ha inte i för mycket mjöl, bättre att ha i för lite. Det går att blanda i på bakbordet.
Jäs under duk i 1 timme.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Små semlor väger ca 30 g, stor ca 70 g. Rulla ut till fina bullar och låt sen jäsa i ca 45 min. Sätt på ugnen på 200 grader och grädda i ca 5-10 min.


Mandelmassa


250 g skållad sötmandel
2 1/2 dl strösocker
några droppar bittermandel efter smak
lite varmt vatten ca 1-2 msk


Mixa mandlarna till fint pulver i mixern och tillsätt sedan sockret. Mixa ytterligare i ca 5 min.
Tillsätt bittermandel och vattnet till önskad konsistens.


Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar