onsdag 23 maj 2012

Sugar Cookies

Jag hittade det här receptet på en amerikansk baksida. Kakorna är tänkta att ha glasyr på. Jag tycker att kakorna är godare utan glasyr. Men mina tjejer gilla med glasyr. Degsatsen är stor så jag brukar frysa in halva degen om jag inte behöver så många kakor. Det är alltid bra att ha lite deg i fyrsen om det kommer någon på besök kan man alltid bjuda på nybakade kakor. :)


Det är enkelt att göra dessa kakor. Har du fina kakformar hemma är det bara att sätta igång. Eller gå in till barnens rum och hitta någon form som de använder till trolldeg eller liknande, det går lika bra.

Här är några formar jag brukar använda. De färgade kommer från Wilton.  Klänningen kommer från Tårtdecor och hjärtana och fågeln kommer från Cervera. 

Sugar Cookies 

575 g rumstempererat smör
4 3/4 dl socker
2 stora ägg
frön från en vaniljstång eller 3 tsk äkta vaniljsocker
12 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt

Vispa smör och socker tillsammans i en skål på medelhög hastighet. Blanda noga i ca 1 minut.
Skrapa ner smeten från kanterna. Blanda långsamt i ett ägg i taget. Se till att all smet blandas.

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda fröna med ca 1 msk socker på en skärbrada och arbeta samman till en pasta. Arbeta in vaniljpastan i degen. 

Blanda de torra ingredienserna och sikta. Lägg i mjölblandningen i bunken. Blanda ihop smeten på låg hasighet. Tips: lägg över en bakhandduk så inte mjölet smiter ut. Överblanda inte smeten för då kan kakorna bli torra. 

Sätt degen i kylskåpet i minst en timme. Kavla ut till önskad tjocklek. Tryck ut med de figurer du vill ha. Förvara degen som du inte använder i kylskåpet. Kakorna kommer då att hålla formen bättre när de gräddas. 

Grädda kakorna i 175 grader i ca 8-12 minuter tills de är gyllenbruna. Gräddningstiden är olika beroende på storleken på din kaka. 

Lycka till!

Sugar Cookies med glasyr.


Ha en bra vårdag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar