måndag 28 maj 2012

Min rabarber- & jordgubbspaj

I går var det morsdag. Det var en sån där dag som man har längtat efter hela vintern. Det började med frukost ute sen var det ingen som ville gå in för det var så varmt och skönt.
Min mamma, mormor, morfar och svägerska kom på fika. Det blev en rabarber-och jordgubbspaj.
Jag gjorde allt på en höft. Jag kände inte för något recept jag kom över, så jag tog och gjorde som jag tyckte skulle passa mig just den dagen.

Jag började med att göra en pajbotten. Sedan lade jag jordgubbar och rabarber på pajbottnen. Jag rev lite vit choklad och strödde på lite råsocker. Efter det hade jag ett havregryns-täcke över, gjord på smör, havregryn, råsocker, farinsocker, vispgrädde och vetemjöl. Se recpet nedan.


Min rabarber & jordgubbspaj


Pajbotten:


100 g rumstempurerat smör
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker


Vispa smör och socker pösigt. Blanda sedan i vetemjölet och vaniljsockret. Blanda ihop till en pajdeg. Blanda inte för hårt och för mycket.
Tryck sedan ut i en pajform med löstagbar kant. Ställ i frysen ca 5 min. Grädda på 200 grader tills den är lite gyllenbrun.


Fyllning:


ca 0,5 l jordgubbar
ca 5 små skälkar rabarber
1 msk råsocker
50 g vitchoklad


Hacka jordgubbar och rabarber i bitar. Blanda ihop rabarberna och jordgubbarna med sockret. Lägg allt på pajbottnen. Gärna så att det är lite mer i mitten. Riv över sedan den vita chokladen.


Täcke:


50 g smör
2 dl havregryn
1/2 dl vetemjöl
1 msk farinsocker
2 msk råsocker
1 msk vispgrädde


Smält smöret i en klastrull. Blanda sedan i alla ingredienserna. Rör om. Lägg över smeten på rabarberna och jordgubbarna. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter eller tills täcket har fått en fin färg.


Servera med lättvispad grädde.


Lycka till!

Ha en härlig dag!
Anna



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar