måndag 10 september 2012

Sugarcookies med färg

I går bakade jag kakor. Jag provar lite inför kommande födelsedagskalas och jul, som närmar sig. Riktigt roligt!
Jag tog det ett amerikanskt recept på sugarcookies. Ett bra recept som påminner lite om pepparkakasdeg. Det är bara att forma och leka sig fram till det du vill göra.


Igår använde jag mig av lila och blå färg. Runt om hade jag färgat strösocker blått. Färga strösocker ett ett bra tips till om man inte vill färga degen men ändå få lite roligt.


Jag delade degen i två delar och färgade i två färger. Kavla ut till två plattor. Lägg pattorna på varandra och rulla ihop till en rulle. Du kan om du vill rulla rullen i färgat socker. Ställ i fyrsen en stund innan du skivar upp till runda kakor. Det finns hur mycket kul som helst att göra. T ex gör som gamla vanliga traditionella schackrutekakor fast med färg istället för choklad och vanilj.



Sugar Cookies 

575 g rumstempererat smör
4 3/4 dl socker
2 stora ägg
frön från en vaniljstång eller 3 tsk äkta vaniljsocker
12 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt

Vispa smör och socker tillsammans i en skål på medelhög hastighet. Blanda noga i ca 1 minut.
Skrapa ner smeten från kanterna. Blanda långsamt i ett ägg i taget. Se till att all smet blandas.

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda fröna med ca 1 msk socker på en skärbrada och arbeta samman till en pasta. Arbeta in vaniljpastan i degen. 

Blanda de torra ingredienserna och sikta. Lägg i mjölblandningen i bunken. Blanda ihop smeten på låg hasighet. Tips: lägg över en bakhandduk så inte mjölet smiter ut. Överblanda inte smeten för då kan kakorna bli torra. 

Sätt degen i kylskåpet i minst en timme. Kavla ut till önskad tjocklek. Tryck ut med de figurer du vill ha. Förvara degen som du inte använder i kylskåpet. Kakorna kommer då att hålla formen bättre när de gräddas. 

Grädda kakorna i 175 grader i ca 8-12 minuter tills de är gyllenbruna. Gräddningstiden är olika beroende på storleken på din kaka. 

Lycka till!

Ha en bra höstdag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar