lördag 7 juli 2012

Sockerkaksrutor med mörkrom glasyr

Den här kakan brukar min svärfar bjuda på. Han har cognac i sin kaka. I originalreceptet ska det vara punsch. När jag skulle göra kakan så var cognacen slut så jag tog mörk rom istället. Det gick minst lika bra.  Jag har funderat på att prova göra kakan med Fireball ( kanelwhisky ), serverad med smörstekta äpplen och lättvispad grädde till. Jag återkommer när jag gjort det. :)
Jag har ätit den här kakan med färska jordgubbar och grädde. Riktigt gott. Eftersom kakan ska vara i ugnen med spriten så försvinner all alkohol, men smaken sitter kvar. Min barn gillar också kakan...

Sockerkaksrutor med punschglasyr

Ca 24 bitar

3 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl smält smör
1/2 dl rapsolja
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl (180g)
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver

Glasyr:

1 1/2 dl strösocker
1/2 dl smältsmör
1/2 dl rapsolja
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl punsch

Garnering:

florsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop smör och rapsoljan. Tillsätt mjölken, smör/rapsoljeblandningen, mjölet, vaniljsocker och bakpulver. Rör till en jämn smet.

Häll smeten i en smord liten långpanna, ca 20 - 30 cm. Grädda kakan i mitten på ugnen i ca 10 min.

Glasyr: Rör samman socker, smör, rapsolja, grädde och punsch. Häll glasyren på kakan och grädda ytterligare ca 10 min. Låt kakan svalna innan den skärs i rutor. Pudra över med florsocker.

Lycka till!

Ha en bra sommar dag!
Anna



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar