onsdag 9 november 2011

Marängsnitt

Jag gillar när det inte är för stort. När du går på kondis eller ett fik så är det ofta så stora bakverk. Varför?! Du står där och ska välja mellan allt gott. Du vet att du inte orkar mer än en sak bara för att allt är så stort. Då blir jag besviken. Jag vill ha små bakverk. Så jag kan ta fler än en. :) När jag var femton år så sommarjobbade jag på ett café och där sålde de brödkorgar. Oftast så innehöll en brödkorg en kanelbulle och flera olika kakor. Härligt!!

Häromdagen så gjorde jag Marängsnittar. Receptet var skrivet för stora kakor. Men jag gjorde små. Vill jag ha mer kakor så är det bara att ta en till. Eller hur!?

Det blev små, möra, spröda och gammeldagsta kakor. Mums! Otroligt goda med ett glas saft till.


Marägnsnittar


Botten:
100 g smör
1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl


Rör smör och socker vitt och pösigt. Blanda i mjölet. Arbeta till en deg. Rulla ut degen till två längder på en ett bakplåtspapper, platta gärna ut degen med fingrarna. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 10-15 min. Sänk sedan värmen i ugnen till 150 grader.


Maräng: 
2 äggvitor
1 dl strösocker
1 dl hackad sötmandel


Vispa äggvitorna kraftigt, tillsätt sedan sockret och vispa en stund till. Spritsa eller bred ut det på den nygräddade kakan. Strö sedan över med mandel. Grädda i ca 5-10 min tills marängen fått en fin gyllen brun färg. Dela sedan kakan i snittar. 


Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar