måndag 6 februari 2012

Dinkelbullar

Gott nyttigt lättbakat bröd till frukost tycker jag är svårt att hitta. För något år sedan surfade jag runt på nätet för att få tag i något gott GI bröd. Jag hittade det här recptet. Det har blivit en favorit hos oss.

Eftersom det är morötter i det så håller det sig saftigt längre. Jag trodde att barnen skulle sparka bakut för att det är pumpafrön och solrosfrön i, men de tycker att det är jättegott.


Degen är jättekladdig så det är bara att ta en slev och klicka ut på ett bakplåstpapper. Inget kladdande med händerna. Det gillar jag: När det är bröd som jag gör ofta då ska det vara enkelt.

Dinkelbullar


Ca 20 bullar


50 g jäst
5 dl ljummetvatten
1/4 dl olivolja
1/2 dl honung
2 st finrivna morötter
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1 1/2 tsk salt
2 1/2 dl fullkorns dinkelmjöl
10 dl siktat dinkelmjöl


Blanda jäst, vatten, olivolja och honung tills allt löst sig i vattnet. Blanda i morötter, solrosfrön, pumpafrön, salt och fulkornsdinkelmjölet. Häll i det siktade dinklelmjölet eftersom. Degen ska vara jättekladdig. Lägg på en bakduk och låt jäsa i 40 minuter.
När degen jäst klart klicka ut på bakplåtspapper till lagom stora bullar (ca fyra fingrar breda i diameter).
Strö över lite siktat dinkelmjöl på bullarna och lägg på en bakduk. Jäs ytterligare i 30 min. 


Grädda i ugnen i 180 grader i 10-20 min, tills bullarna har fått en fin färg.


Lycka till!

Ha en bra dag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar