måndag 1 oktober 2012

Cupcakes

Jag tänkte att jag skulle lägga ut ett bra grund recept på cupcakes. Det finns en uppsjö av olika grund recept. Jag gillar det här receptet.


I den ovan är det ett vanligt grundrecept med smak av vanilj. På toppen är det sockerpasta som jag snurrat till små rosor.

I "cupcakesen" nedan är det också ett vanligt grundrecept med vaniljsmak. På toppen är det Angel Feather icing. Receptet kommer från passionforbaking.com.


Muffins 

2 ägg
2 dl strösocker
2 dl mjölk
1 dl olja (ej olivolja)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Tillagning:

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda samman alla torra ingredienser.
Tillsätt dessa i äggblandningen omväxlande med mjölken och oljan.
Fyll smeten till 2/3 i muffinsformar med hjälp av två matskedar.
Grädda i 200ºC i ca 20 minuter för stora muffins och 15 minuter för små. Jättemuffins gräddas i 175ºC i ca 25 minuter.
Låt muffinsen svalna.

Angel Feather icing


2 äggvitor
170 g strösocker
1 dl glykos
2 msk vatten
1 tsk citornsaft
1 tsk vaniljextrakt
karamellfärg efter tycke

Fyll en kastrull med vatten och koka upp. Blanda alla ingredienserna i en skål utom färg och vaniljextrat. Plasera skålen i vattenbadet medan vattnet kokar. Vispa kraftigt. Vispa tills du har fått en fluffig frosting kan ta ca 7 minuter. Ta av skålen från vattenbadet och smaksätt med vaniljextraktet och färga med en färg du tycker. Blanda frostingen. Ju längre du blandar den destå styvare blir den. Efter ca 10 min är den färdigblandad och har en fluffig konsistens. 

Lycka till!

Ha en bra höstdag!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar